torsdag 27 augusti 2020

Långa eller korta+lite film



En fin förmiddag blev det för Berth-Arne och mig. Bettan ville prova sitt Guideline RST v 2 # 7  9 fot.  Ett spö han inte har varit så värst förtjust i tidigare.
Något som man skall fundera på när det gäller spö/ linor är hur lång är jag. Själv är jag 1,92 och kan hantera kortare spön än ex Berth-Arne som bara är 1,74. Alltså behöver han kompensera spötoppens höjd över vatten ytan. Antingen med ett längre spö eller vilket är betydlig jobbigare höja armarna i kaströrelsen.
Själv gillar jag trots min längd att kasta med spön mellan 10-12 fot då är det behagligt för mina armar och axlar.
I dag kastade jag bara med två 11 fotare med Skagitlinor.
Lite kuriosa när det gäller linor den OPST 250gr/ 4,1m som Bettan provade i dag använder han på sin Guideline Kispiox 11 #7-8. Samma lina kastar jag med min CTS Affinitty DQ 11´# 2-3. Bara man vågar prova så finner man säkert ut det som passar bäst.

            En liten filmsnutt blev det från dagen övningar.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar