måndag 3 augusti 2020

Trevligt vid ån


  
En trevlig förmiddag vid ån fick Berth-Arne och jag. En gubbe var det när vi kom. Han åkte ganska snart, I dag var det min tur att gå i först. Hyfsad vattenföring ca 70 på stickan, Som vanligt inte ett känn. Bettan gick sin vända utan att känna något han heller.
Hade just börjat min andra vända när laxen tog flugan, men efter bara några minuter släppte kroken taget och fisken simmade vidare. Bara minuten senare skvätte en fisk alldeles intill där jag tappade min.
Oj vad en tappad fisk kan tända upp hoppet. Sitter och spanar nedströms och då skvätter ytterligare en fisk. Bara en liten stund senare hoppar en silverblank skönhet och visar sin elegans.

Kul att få känna fisk på mitt nyförvärvade spö. 
Provade två linor i dag. Först OPST 300gr/19,4/ 4,6m helt okej. Berth-Arne kör på samma spö OPST 250gr/16,2g/ 4,1m en kombination han hanterar med stor ackuratess. Jag var tvungen att testa ett likvärdigt koncept Så min OPST 275gr/17,8g 4,1m och Hardys 12 fots spets. Oj så underbart det kastar på detta 11 `# 7-8 Kispiox. Att denna skillnad på 50 cm kan göra så mycket, för viktskillnaden på 1,6 g kan vi aldrig märka. 

Senare när vi hade fiskat färdigt kom det några andra medlemmar som ville fresta laxen i ån. jag vet inte om dom har lyckats fånga någon ännu, Vattentempen hade gått ner till 17 grader på min termometer, men nu verkar det som värmen kommer tillbaka och då stiger vattentempen igen.



   









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar