måndag 24 augusti 2020

Söka å finna


Ett fint pass blev det för Bert-Arne och mig. Han var redan där och kastade med sin 13 fotare Guideline Lpxe och en kapad Skagitlina med en 15 fots spets.
Linan var tänkt för ett kortare spö,  på 13 fotarn var det inte optimalt. Tumregeln är ju spölängd i fot = linlängd i meter för Spey kast. Stämmer hyfsat bra även på lite kortare Skagit linor, som ofta är gjorda för kortare spön.
För att kompensera den något korta linan blev det att ha längre överhäng= hur långt klumpen är utanför spötoppen. 1 m utanför så hände det grejer nu blev det betydligt trevligare att kasta och spöt fick jobba fint.
Själv provade jag mitt Guideline Kispiox11`# 7-8 med en lina som jag inte har kommit överens med tidigare. Provad på flera olika spön och jämförd naturligtvis med Rio Versit T men på denna Kispiox satt Hardy Rocket # 7-8 kanonfint.
Testade med flytbody+ flyt/ hoover spets 12 fot/6 g= 10,7m/ 31g enligt katalogen.
Passade även fint på Opal 11`#7 men dessa spöna har lite olika egenskaper. Kispiox har djupare aktion än Opal spöt som har en snabbare topp. På opal spöt vill jag ha flytande lina hela vägen då tycker jag spöt är kanonfint. Med sjunkande spetsar vill jag ha djupare aktion på spöt
Även Opal 11` # 6 blev provad nu med en 6/7 Rio Scandi Short Versi T +intemediate spets. Jo det kastar kanonfint, men intermediate spets är nog det mest sjunkande jag hänger på spöt. Spöt klarar betydligt högre sjunk grad men jag tycker det blir onödigt jobbigt i stilla vatten.























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar