lördag 1 augusti 2020

Nytt men begagnat.


Hemma igen efter en tur till Falkenberg för att hämta ett nytt för mig, men begagnat spö.
Spöt är ett Guideline Kispiox 11´#7-8, ett likadant spö som fiske/kast broder Berth-Arne har.
Därav denna förtjusning av spöt då det är provat vid flera tillfällen. Dt passade mig alldeles förträffligt. Priset var helt överkomligt 750kr inköptes av Jesper en Ätran fiskare.

Jag är ingen större vän av Guidlines produkter men ibland lyckas dom få till några sköna spö som detta Kispiox. Men som alltid är det marknaden som styr. Bara 3-4 år och knappt det så skall det lanseras nya modeller.
Tyvärr så går folk på detta med marknadsföring. Iallafall när det gäller flugspö. Vad tillför det nya med alla konstiga kolfiberblandningar, ex nano eller det senaste som tydligen är Grafén. Kastar vi 20 m längre knappast,
men det väger kanske 20-50g mindre än mina gamla spö. Det ser jag inte som ett motiv att betala 7000-12000 för ett spö.
Morgondagens väder kanske inbjuder till att testa nyförvärvet med en Skagitlina som passar mig.







5 kommentarer:

  1. Du måste ha en revolutionär ådra i dig. Vi lever i en marknadsekonomi och oavsett känslor, moral, värdegrund gäller konsumtion. Svårt argumentera mot spön kring 10 kkr eftersom de trots allt är överkomliga för gemene man med djupt intresse flugfiske. Tänk på folk som lägger sin själ på dyra fordon, svårare nå drömmar där.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Man kan ju vara djupt intresserad av flugfiske utan att riva sönder tusenlappar. Men det är klart skall man imponera på fiskekompisar så gäller det att ha det nyaste och dyraste. Jag har fiskat med den typen av människor och dom fick väldigt snabbt epitetet socialfiskare. Dom ville helst sitta vid älven och visa sina prylar. Bl.a en som var väldigt stolt över sin tafsklippare för 450 kr. Min tafsklippare inköpt på ICA för det facila priset av 20 kr fungerar lika bra som den med det kända märket på.

    SvaraRadera
  4. Utvecklingen går ju framåt inom spötillverkning som allt annat. Då kunde vi ju lika gärna hållit fast vid cane-spöna. Sen är inte ALLT nytt bättre, men mycket är det. Innan du dömer ut det nya bör du testa.

    SvaraRadera
  5. jag har provat över 150 olika spön från det billigaste runt 1000 lappen upp till spön för runt 14000. kan inte säga att dom tillför mig något än lite lägra vikt. jag har hållit på med att träningskasta i över 20 år. så var är det som skall vara så mycket bättre med dagens spö. har själv en 13 fotare som jag tycker är helt underbar och den har inget nytt spö kommit i närheten av ännu.

    SvaraRadera