fredag 21 augusti 2020

Med rätt lina....


Både Berth-Arne och John var redan vid sjön när jag kom. Bettan provade sin Guideline LPXE 13`# 8-9 som kastar jättefint. Lite bättre tryck i kasten fick jag när vi bytte till en Rio Skagit Max Long 500gr/ 32,4g/ 8,2m+ 3,6m flytande spets= 11,8m perfekt för en 13 fotare och framförallt för min längd 192 cm.
Berth-Arne fick lyfta spöt ganska mycket för att få den relativt långa linan ur vattnet eftersom han är betydligt kortare än mig.
John kom med flera av sina Bob Meiser spön b.la 13-14-15 +ett  MKS 15 Skagit`# 9-11.Alla Meiser spön tycker jag är fantastiskt fina att kasta med. Helt klart en otrolig potential, nästan oberoende vilken lina man hänger på.
Nu körde vi mest med Rio Skandi Versi T i olika klasser. Men på 15 MKS Skagit som har ett viktfönster på 650-1000gr= 42,1-64,8. Oj vilket fönster. Vi provade åter Gealforce Equalize Spey Head 847gr/ 55g /15m. Inga problem för den 15 fotarn att kasta den linan.
Återigen ser vi att spöna klarar mer än vi tror. Bara vi inte stirrar för mycket på linvikter. Titta mer på linor med olika längd men kanske samma vikt som rekommendera för spöt.
Allt blir ju trots allt en kompromiss. Många faktorer spelar naturligtvis in. Var fiskar du? Hur är din kastteknik? Hur lång är du själv  etc...









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar