torsdag 10 september 2020

Det gamla funkar kanonfint.


Janne L kom till sjön idag med sitt senaste nyförvärv.
Åter blev det ett B&W, denna gången en 11,3´#7-9.
Janne började med en Rio Scandi Short Versi T # 6 /10,1m/ 24g.
Vi upplevde den nog i lättaste laget men fullt kast/fiskbar.
Nu provade vi min Hardy Rocket # 7-8 10,7m/31g då visade spöt sin potential, kastade underbart skönt.
Så var det även med OPST 400gr 5,5m+3,6m spets = 9,1m den kastade kanonfint. Janne tyckte att flykten i luften var lite orolig på skagitlinan. Jämför med Hardy, inte konstig alls då det skiljer 1,6m. Men för att få en jämnare flykt kompenserar man den något gortare linan med ett längre överhäng. Genast blev det betydligt lugnare flykt på skagitlinan
Det enda negativa jag upplevde med spö är att handtaget är i klenaste laget för mina händer.
Själv provade även jag 400 OPST på min 11`#7-8 Kispiox. För mig kan det inte bli så mycket bättre.
Kan bara nämna att fiskebroder Berth-Arne kör 250 gr OPST på samma spö. Skillnaden ligger i att han enhandskastar mest och jag tvåhandskastar. Men återigen ser vi vilket viktfönster spöna klarar inom en viss linlängd naturligtvis.

Ta en lina på 400gr/ 12-13 m på en 11 fotare så orkar spöt knappt att lyfta den från ytan.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar