måndag 31 maj 2021

Sjön var på gott humör.


 Sjön såg härligt inbjudande när vi kom dit ,Berth-Arne och jag. Riggade till flugspöna och embarkerade varsin båt. Vår vana trogen börjar vi alltid med att släpa en fluga på intermediate lina i sakta mak. Jag kom bara en liten bit innan det small på en fin RB som efter några snabba rusningar inte ville vara med längre.
Bara en liten stund senare tappar Berth-Arne en fisk. Nu rodde vi bort mot lä-viken på andra sidan, släppte ankaret där och fiskade under någon timma. Inte ett liv.
Börjar sedan ro igen och ser på udden vid det branta berget, kollar i kikaren.Jo där sitter en kille på berget med en uppdragen flytring.
Ror åt hans håll och frågar naturligtvis om han är med i klubben. Jodå inga problem alls. Tydligen en av dom nyare medlemmarna.

Vinden börjar friska i och jag ror över till andra sidan. Driver in mot vassen så sakta och på lämpligt avstånd låter jag ankaret gå i. Fiskar med intermediate lina då vi bara har sett ett ända vak vilket tyder på att fisken går lite djupare. 
Bara några kast tar det innan en riktigt stark regnbåge tar min lilla Cats Whisker. Det blir ett drama jag sent skall glömma. Håven är inte alls redo.Den måste göras klar och fisken rusar farligt nära ankar linan.

Men till slut glider en väldigt vacker fisk in i håven och förpassas till himmelska vatten
2040g/52cm

Någon timma senare får jag åter ett våldsamt påslag och återigen börjar en rolig cirkus. Båten driver i den friska vinden och närmar sig snabbt vassen. Vad ska jag göra??Fisken rusar och jag måste ankra för att inte åka in på land. Spöt i en hand och fixa draggen med den andra. Jodå fick stopp några meter från vasskanten. Fisken är urstark och kör runt och hamnar otäckt nära både dragglinan och vassen.

Men i dag var Fru Fortuna med och jag lyckade få in en större fisk än den första i håven. Nu var det C/R som gällde och flugan satt fint i käkvinkeln så det var inga problem att lossa den. Efter att ha legat i håven en stund på rygg så vände den på sig och simmade med snabba slag ut igen.

Summan av dagen blev för mig en landad fisk på 2040g/52cm och en C/R + en tappad.
Bert-Arne hade 2 C/R och en tappad. Sedan hade vi flera hugg av fisk som inte fastnade.

                                  En mycket trevlig dag i klubbsjön
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar