onsdag 26 maj 2021

Vad passar bäst för mig?


 Som vanlig är det kul att testa vilka spön/linor som är trevligast att kasta med. 3 spön fick vara med i dag en 12 + en 12,6 samt en 13 fotare. Alla provades med långa Skagit linor. Bl.a. Nextcast Salar Finder 40 8m+3,6m spets. Rio SkagitMax Long 8 m+3,6m spets. Rio VersiT body long som bara är 7,6m+3,6m spets.

CTS spöna är 7-8. Daiwa signatur är # 8 alltså ganska lika. Men återigen ser man hur spön är byggda. CTS Skagit 12,6 #7-8 är det spöt som fixade dessa linor bäst enligt mig.

Men linorna är i längsta laget. I dag gick det bra när jag bara stod till vaderna i vattnet. Helt klar hade det blivit problem om jag ex vadat ut till magdjupt vatten.

Men Skagit spöt har den mesta kraften trots att det står samma siffror på spöna. Sedan provade jag en Hardy Rocket som med spets skall vara 10,7m. Detta är betydligt trevligare att kasta med på dessa spön. Med en bra längd på linan går det ju utmärkt att justera överhänget beroende på hur djupt man vadar.

Men jag känner alltmer för 11-11,5 fotare och anpassade linor till dom.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar