onsdag 2 juni 2021

Längdens betydelse på linan.


 Alla talar om vikt på linan men jag hävdar bestämt att längden har mycket större betydelse än några gram hit å dit. Ett talande ex är när Berth-Arne står utvadad till ljumsken och på bilden har en 12fots spets på sin OPST Groove. Spöt är 11 fot och han är ganska kortväxt. Just här har han problem att lyfta linan ur vattnet.

Bytte sedan till en 10fots spets och allt gick så mycket lättare.


Här står fiskebroder Christian W bara till vaderna i vattnet och då går det naturligtvis att ha en längre lina.

Själ provade jag i dag 2 st klumpar på 400gr=25,9g+ 3m spets på en 11 fotare #7-8 och en 12 fotare. En klump är 6,8m den andra är 5,0 m. Den längre klumpen som är 9,8m+ lite överhäng har även jag som är 192cm svårt att få ur vattnet när jag stod utvadad till vaderna.

Samma lina på min Daiwa Signatur 12` # 8 sitter kanonfint. Lika fint sitter den korta linan på 11 fotaren. Här spelar alltså inte vikten någon som helst roll. Bara att anpassa linlängden till rätt spö och fiskeförhållande.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar