måndag 7 juni 2021

Lite spöböj i alla fall.


 En annorlunda förmiddag fick Berth-Arne och jag vid ån i dag. Började som vanligt med en vända i bropoolen utan resultat. Gick sedan ner till Fridolf och där såg vi att Carl och naturligtvis fler av klubbmedlemmarna  hade gjort ett fint jobb att kapa av  trädet som hindrade fisket.


Hade vadat förbi trädet en bit då något tar flugan. Jo en liten Abborre satt på kroken. Lossade den så den kunde simma tillbaka. Nytt kast och nu drog det i betydligt bättre.

Pulsen ökade för nu satt laxen där, trodde jag. fisken visade ett konstigt beteende den ville in till land. Vad är nu detta jo när den skulle runt benen på mig såg jag gäddan, ca 3 kilo. Flugan satt fint ytterst i käften så den var inte så svårt att lossa. Hur som blev det lite gott böj i 11 fotarn och mitt livs första gädda på fluga.

Tillbaka upp till bilen och bropoolen ser vi en bil och en massa attiraljer ligger  på sittplatsen. Vad är nu detta ? Svaret kommer ganska snart då det kommer tre ungdomar på vägen nerifrån Magnussons med luftmadrasser under armarna.

Dom går för bi mig där jag sitter och fikar går ner för trappan och slänger sig på sina flytetyg. Berth-Arne står utvadad och märker inte av dom så jag får ropa till honom att kolla bakom sig.

Denna procedur upprepas 4-5 gånger och jag fick förklarat för dom att vi fiskar och kan haka tag i deras flytetyg. Dom var helt obekymrade att vi fiskade men sista gången paddlade dom i alla fall ut mot andra sidan.


Den stackars laxen som eventuellt fanns i poolen fick väl sitt livs chock när dessa kom plaskade. Hoppas bara att detta inte är ett fenomen som återkommer.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar