lördag 11 juli 2020

Att träna med flugspö.



Sitter här å funderar hur många som tränar med sina flugspö.
Då menar jag inte att man tränar under praktiskt fiske, det är ju något helt annat.
Själv är jag ju barnsligt förtjust i själva kastandet och den känslan det ger att behärska spö/lina i alla fiskesituationer. det är nu över 20 år sedan jag började med att förkovra mig i kastandets ädla konst.
Innan dess så var det bara överhandskast som gällde med alla begränsningar det innebar i praktiskt fiske.
Många har varit med genom åren å tränat lite men ganska få återkommer. Dom är väl säker nöjda med det dom har lärt sig.

Men fiskebroder Berth-Arne är trogen på träningarna och varit med nu i snart 3 år. Från att bara överhandskastat med enhandspö har han utvecklats till en riktigt duktig Spey kastare med både enhands å tvåhandspö.
Framförallt med dom olika linorna vi använder i praktiskt fiske.

Bettan får till ett vackert Speykast

På tal om olika linor så var det extra roligt när legenden och SSG veteranen Olof Johansson kom till sjön på ett träningspass för några år sedan.
Han var nyfiken på detta med Skagit linornas användning.

Olof provar Skagit

 Då kände jag att mina träningspass genom åren har gett lite även för många andra.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar