söndag 19 juli 2020

Gammalt eller nytt.


Dagens pass var givande.Av en gammal intermediate lina som jag hade kapat främre delen på för att passa mitt spö. Sameos Opal Switch 11`#7. Då blev det ju en bit över. Fiskebroder Berth-Arne saknade en intermediater klump.
Snabbkoll på biten som var kvar, 4,5m/ 13,5g helt perfekt tänkte jag, På med en 3 m spets så har han en fin intermidiate lina. 
Lite orolig var jag trots allt, det skilde bara några tiondelar i dimension mellan fram å bakdel på linan.
Väl vid sjön körde jag linan med en 3 m intermediate spets. Åter en fullträff i lin djungeln. Kastade kanonfint med den Sameos Opal Switch #6 vi använde.
Trevligt att även dom äldre linorna som jag inte använder går att fixa till.

Återigen fick jag en indikation på att längden på linan betyder mer än vikten. På min Opal 11` #7 provade jag igen OPST 400gr= 25,9g/ 5,5m. Jämförde den med Kina importerad Skagit lina på 350gr= 22,7g/6,10m vilken kastade betydligt bättre trots lägre vikt.

Kontentan av dagens lilla test är ju att våga göra något nytt av sina gamla linor som ändå inte används.   








 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar