tisdag 2 mars 2021

Anpassa din Skagitlina


 För att göra det lättare att använda Skagit linor gäller det att anpassa lina och spets till vilket spö jag tänker använda. Rullen överst på bilden är laddad med OPST Groove som bara är 4,1m . Alltså väldigt kort, en 3m spets tycker jag är lagom på linan till mina 9-11fots spö eller kortare.

På rullen i mitten ligger en Rio Skagit Max GameChanger som är 7,2m alltså ganska lång. Till mina 11 fotar är en spets på 1,5m alldeles lagom. Vill jag använda samma lina till längre spön 12-13 fot så byter jag bara spets till 10-12 eller 15 fot beroende på under vilka förhållande jag fiskar.

Rullen i nederkant på bilden är laddad med  Rio Skagit Max Long 8,2m den använder jag bara på 12,6-13fotare. Samma sak där, beroende på vilka förhållande som gäller vid fisketillfället, anpassar jag spetsen till det. Ex. djup vadning kortare spets, grund vadning eller från land så blir det en längre spets.

OBS alla mina spetsar oavsett längd ligger runt 5-6g, vilket passar mig bra. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar