fredag 22 april 2011

En högsommardag vid Ätran

Jag provar ett NRX 14 fot
Började fisket i Ätran vid 8 tiden varmt redan då och varmare blev det fram på dagen. Långfredag och många lediga från jobbet då blir det mycket folk runt stränderna. trots detta så upplever jag inte någon trängsel. I vårat gäng var vi tre man Stefan B och Patrik samt jag själv. Sedan kom Yannis från Älvängen och Niklas från Stenungsund båda fiskade i Ätran för första gången. Janne Faltin med kompisarna Peter M och Stefan J dök upp vid 10 tiden.
  Fisket då? Vi såg en del fisk vid Fajansbron och Stefan lyckades få på en besa som naturligtvis fick gå tillbaka.
Avslutade fisket nere på Laet även där såg vi fisk, väl uppe vid bilen fick vi höra att det hade landas en fisk vid Fajansbron. Väl hemkommen fick jag ett telefonsamtal från Janne Faltin som bekräftade att Peter M hade landat en fin lax på ca 7 kg. Grattis Peter.
Hur var då det omtalade NRX spöt, ärlig som jag är så är det inte ett spöt som jag skulle betala 1000 kr för. Jämfört med mina egna spö så är det inget som passar mig. Stefan B tyckte detsamma men vi kastar väl på ett annat sätt. Kände direkt att spöt inte hade den lyftkraft som jag förväntar mig av ett bra spö, så detta spöt är inget jag har på önskelistan.
Vi provade vårat Ballistic Speylinor nu i skarpt läge och återigen ser vi vad träningen har gett oss. Att stående alldeles i strandkanten kunna lägga ut en Speylina vars klump ä 17 m kunde jag inte drömma om för några år sedan. men det kändes underbart att fiska med dessa linor.
 I dag körde dom bara 43 m3/s mot utlovade 58m3/s men vattnet håller uppmät med min termometer fina 9,6 gr.
Fisken är säkert på gång upp i Ätran nu.
Ha det gott å fiska lugnt 

PS fick just ett nytt samtal från Ätran denna gång från Yannis som landat en fin lax på 5,8 kg 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar