fredag 14 oktober 2011

En underbar höstmorgon

En fantastiskt fin morgon blev det i dag trots någon minusgrad å kalla fingrar tills den bleka höstsolen började värma. Svalt om fötterna blev det oxå så småningom,vattnet håller 10 gr nu.
I dag kom Niklas som var med oss å kasta i vintras upp till sjön.Han måste träna upp muskelminnet för att få kasten att sitta bättre.
Han kastade med ett Zpey Zero 14 fot # 9/10 med en klump från Zpey som i mitt tycke var alldeles för kort. Men med ett överhäng på 1-1,5 m så stämde det bättre.
Provade även mina Stealth linor. Den linan som passade kanonfint var 8/9 vars klump är 15,85 m och 38 gr. Jag tyckte i början att detta med den nedsvängda butten var lite ovan för mig. Särskilt när jag bytte sida på kastningen. Annars var det ett riktigt trevligt spö att kasta med, som med alla spön så gäller det att hitta linan som passar. 

 Själv körde jag med mina vanliga spön och där finns inte mycket att invända tycker jag,kasten sitter kanonfint numera. Enhands på backhandsidan kräver mycket mera träning. Körde i dag med 10 fotarn å 11,3 an.


Morgondagens pass lägger jag med största sannolikhet i Rådasjön då utsikterna säger svag syd/sydvästlig vind. Är nog vid sjön 8-8,30.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar