tisdag 18 oktober 2011

Skjutlina

Idag fick jag hem en ny skjutlina från England som påminner mycket om Amnesia men är flytande. Varivas som denna linan heter tillverkas i Japan.
Dom spolar jag fick hem är en 47 lbs och som är 0,68 mm jämfört med Amesia som jag använt tidigare på 40 lbs och 0,71 mm.


En 30lbs Varivas 0,49 mm skall även provas i helgen.Jämfört med motsvarande 30lbs Amesia som är 0,62mm så känns Varivas skjutlina betydligt smidigare. Sedan återstår det att se om den är lika tålig mot kinkar.För där är ju Amnesia helt oslagbar!!Slå en knut,öppna den sträck  i linan och du ser inte var knuten har varit.

1 kommentar:

  1. Hej Berndt!
    Jag måste nog hålla med Thomas Berggren på LOOP att som skjutlina för praktiskt fiske är en coatad runingline (typ 0,035") betydligt bättre för att få topptaperingen + tafsen att vända över bättre. En 'långlina' som LTS Across som är 52 g okapad och 18,2 m med 13 m fronttapering skjuter så utav helsike med en nylonlina att den har svårt att vända över ordentligt. Superlånga kast blir det men inga snygga presentationer. Med en coatad runing line blir det däremot kalas!

    Jag har själv testat, liksom Thomas gjorde i somras till fiskekompisarnas avundsjuka kommentarer när de insåg att Thomas nådde till den strömkant i älven som faktiskt gav fisk! ;-)

    En reflektion bara...
    Skall du ut och kasta i vattnet i morgon?

    Hälsningar,
    Anders v B

    SvaraRadera