söndag 19 maj 2013

En lång varm dag


Många timmar blev det vid sjön i dag tillsammans med kompisen. Som alltid är det kul att testa olika spön. Började med mitt Daiwa Lochmore 15´# 9/10 och en Skagitlina på 35 g+ spets på 10g = 45 g en för mig ganska tung lina men så fint det kastade. Testade även min lättare lina 26g+10 spets = 36 betydligt lättare att kasta och i stort sett lika långt. Detta koncept ger utan svårigheter fiskbara kast på 30-35 m.
Lastade även på en T18 spets och då talar vi om vikt på 53 g funkade oxå men alldeles för tungt för min smak.

Kompisen kom som vanligt med några intressanta spön b.l.a G Loomis Stinger 15`# 10/11 men det passade mig inte alls med mina Skagit linor. Däremot hans Sage Z-axis 16` #9/10 ett riktigt trevlig spö som hanterade Skagitlinan fint. Provade även en Bill Drury långlina på 60 fot på både Daiwan och Sage Z-Axis. För min del var Daiwan det bättre spöt med hela linan ute medan Sage var bättre på kortare distans.

Även en Guideline Triple-D lina 8/9 13,5 m och 36g provades, int/S2/S4 jämfört med Skagitlinan var det bar onödigt tungt att hantera. Frågan uppstår som kompisen sa: "vad skall man ha alla linor till som ligger i skåpet?" Så lätt som det är för både armar och axlar att utföra dessa s.k Skagitkast som inte är något kast i sig utan består av Perry-poke eller Snap-T kast.




  



  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar