lördag 4 maj 2013

Tvåhandsträff


En trevlig dag blev det vid Rådasjön när SSG ordnade en träff för tvåhandskastning. Jättekul att så många kom.14 stycken gubbar med sina spö för att finslipa på sin teknik. Janne Lybeck visade sitt favorit koncept: 15 fots spö och långa Speylinor. Janne Qvist visade kastning med vanliga klumpar och undertecknad visade dom olika kasten som används med Skagitkonceptet.
Alla fick möjlighet att testa olika spö/linor och många ville ha hjälp med en utvärdering av sitt eget spö/lina.
Själv försökte jag att kasta med i mitt tycke fruktansvärt tunga 15 fots Sharpes spön,men det blev bara 4-5 kast sedan tog mina armar "slut". Kanske fel teknik från mig...men detta är absolut inte min grej,att gå tillbaka i tiden med flugkastning.

För min egen del blev dagens höjpunkt att kasta med BGs egenhändigt byggda Canespö på 12 fot # 8. Det var ett i mitt tycke underbart spö och som Janne Qvist sa,"det var ju helt anpassat för dig". Provade det med flera olika linor bl.a en Ballistic Speylina på 15 meter.Oj,vad det kastade. :)
Men det roligaste var när vi provade mitt lätta Skagitkoncept på detta Canespö, sagolikt vad fin det kastade. Fantastiskt kul att prova detta spö.Men jämfört med mina egna spö var det i tyngsta laget men BG har byggt ett underbart fint spö!!!

Tack skall ni ha alla som kom till dagens träff.Detta förgyllde min tillvaro efter alla träningstimmar jag lagt ner. Jag hoppas att det inte är slut med detta!!?Vi tränar ju vidare om det inte är något fiske på gång.Så håll gärna ett öga på bloggen om ni vill vara med och kasta...alla är ju hjärtligt välkomna.


 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar