tisdag 1 april 2014

Mycket folk i Ätran

Berny slåss med spöt.

Den nya Hertingsforsen

En kanondag fick Berny och jag vid Ätran,på felsidan men solsidan av Fajansbron.
Som sig bör på en premiär var det många spösvingare. Säkert mellan 10-20 pers runt Fajan.
Mitt fiske för dagen var inriktad på Skagit och jag testade två spö Elgeco 13,6+ Skagit 650gr och T10 spets. Kastade inte riktigt så som jag önskade mig men fullt acceptabelt.

Bytte till CTS 12,6´# 7/8 Skagit +450 gr RIO och en T6 spets och då blev det den berömda ståpälsen. Detta koncept kastade kanonfint och fick fina komentarer från gubbarna på bänken.

Berny däremot fick inte kasten att stämma så som han ville. Säker ovana vid både dom olika spön och linor han testade. Jag erbjöd allra ödmjukast honom ett kurstillfälle hos mig mot skälig ersättning men fick bara ett gapskratt å en smäll på skallen som svar. Trevliga fiskekompisar man har...
Tittade på forsen dom byggt förbi Hertings kraftverk och det såg fantastiskt ut, nu kan laxen vandra som förr i tiden. Otroligt mycket folk när vi åkte förbi vid 14 tiden då kungen skulle komma för att inviga forsen.
En besa såg vi fångas vid Fajansbron men tydligen har det också fångats en nystigen lax på 4,5 kg.



 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar