söndag 14 juni 2015

Laxen vann igen


En söndagsmorgon värd att minnas... Efter gårdagens regn fick jag en liten tanke-ställare efter vad Olof Johansson skrev i sin bok "Lax på mitt sätt". Regn betyder ju nyvatten och att laxen kanske flyttar på sig.
Kom ner till Ån och började fiska kl. 9 och bara 4-5 kast senare tar en storlax min lilla fluga som Janne Faltin har bundit till mig.
Spöt jag fiskade med i dag var en Bringsén Longcast 10´#7-9 riggad med favoritlinan Rio Scandi short Versi T+ flytspets.
Ensam i Bropolen snurrar det många tankar genom huvudet. Min tanke var att återsätta fisken om jag lyckas att landa den.
Det blev en långdragen fight med kramp i vänsterarmen  som behövdes skakas loss. Hade laxen inne hos mig ett par gånger men den visade inga tecken på att ge upp kampen. Då såg jag storleken på laxen och en uppskattning var runt 10-12 kilo.
Jag landat flera laxar på enhandspö i Gaula nära 10 kilo är det ingen som har tagit så lång tid som denna.
Med stenmuren en meter  bakom ryggen hade jag nog inte klarat att landa den själv.
Efter 30min ger knuten som håller flugan upp, samma knut som jag använt under många år och laxen kan simma tillbaka...jag har säkert fått mitt års upplevelse.
Jag har bara en gång tidigare kämpat med en riktigt storlax i Gaula och även den laxen gick efter ca 30-35min.
Detta var min 2.a tappade lax i Ån så fisken är en värdig vinnare.

PS  hustrun tyckte jag darrade betänkligt när jag hällde upp mi laxwhiskey förut.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar