fredag 12 juni 2015

Stavgång i Ån

Gubbarna klara för stavgång i Ån


Möte på gubbdagiset i sommarvärmen. Stavarna är framtagna för en promenad i Ån tillsammans med flugspöna. Med mina 67 år är jag yngst på detta gubbdagis. Men det spelar ingen roll för när det gäller fiske är vi på samma våglängd.
Nu börjar vattennivån att sjunka och tempen stiger, +14,8 gr nu på eftermiddagen. Återstår bara att vänta på några lågtryck med rikligt med regn.
Fiskat flera dagar i sträck nu så ett litet avbrott är nog välbehövligt.

I dag var det bara fiske med enhands som gällde. Växlade mellan två spön ett gammalt Bringsén Longcast 10`# 7/9 och ett CTS Affinity Switch 10,6´#8. Som vanligt med Rio Scandi Short Versi T med olika spetsar från flyt och interm till sjunk3. Även en Skagitlina provades med samma vikt. Men som jag sagt tidigare föredrar jag Scandi linan.Vikterna som provades på dessa spön var 305gr =19,8g +spets 4,2g = 24 g. En 350gr =22,7g+4,2g = 26,9g.Den lätta linan var det som passade mig bäst och då på Bringsénspöt som har en aktion som jag gillar men kunde gärna vara lite lättare.

Har lite funderingar på att skaffa ett CTS Affinity Plus runt 10´# 5/6 eller 6/7, kanske det ultimata enhandspöt för mig. Men som alltid,köpa grisen i säcken utan att prova... Men min12 fotare är ju underbar och har en 10 fotare samma fina aktion så är man hemma  











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar