fredag 26 juni 2015

Tankar vid Ån

En ljuvlig morgon

En underbar morgon och alldeles ensam med miljoner sländor som svärmade i solljuset. En vända gick jag sedan kom veteranen Ingvar O och fiskade en stund. Sedan var jag allena resten av dagen.
Fick lite tankar om detta med C/R och hur man skall bete sig. Jag pratade med en man vid Ån just hemkommen från en veckas fiske i Laerdalsälven. Mannen berättade att han kom tillbaka till sina fiskevänner med en lax på ca 10 kg. Gratulationerna tystnade när han talade om att den laxen låg död i strandkanten. En verkligt fin och blank fisk utan några som helst tecken på synliga skador.

Kan det vara så att hanteringen vid C/R har varit så dålig att laxen inte överlevde. Skall fisken återutsättas är det nog dags att sluta med att hålla upp fisken för att både pussa, filma och fota.
Den laxen jag tappade för två veckor sedan,hade den klarat C/R? Laxen visade inga tecken på trötthet efter 30 min och hur stor är chansen om jag kört fisken låt oss säga 15 min ytterligare?

Hittade ett filmklipp som jag tror att C/R skall gå till...
https://vimeo.com/102281516

Fick en fråga över telefon om linval för ett visst spö. Det är svårt att ge ett generellt råd eftersom det är så individuellt vad man gillar. Jag fiskade i dag med mitt CTS Affinity DQ 12´ #5-6.  Jag tyckte att en Rio Scandi Short  Versi T i # 7 har känts bra .Kanske något tung att lyfta men kastar kanonfint. Nu provade jag både en # 5 och #6, # 5 kändes aningen för lätt men däremot # 6 var den linan som jag skall fiska med framöver. Just detta spöt har ett grainfönster på 400-550 g = 25,9-35,6g. Med min # 6 ligger jag alltså i underkant av fönstret= 370 gr = 24g men det passar mig. Så dom  siffrorna som står på spöt säger ju väldigt lite.
Så den som har möjlighet att prova linvikten för ett speciellt spö skall ta den chansen. För det som står på spöt är inte säker att det passar just dig.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar