torsdag 16 juli 2015

canespö.



En fin men något blåsig dag vid Rådasjön fick B-G och jag. Eftersom jag är på G att beställa en ca 10 fots klinga från CTS så var det läge att prova lite andra 10 fotare. BG hade med ett Powell 10`# 8 och ett G Loomis GLX 10`# 8. Båda spöna är mellan 20-25 år gamla och kastade skaplig med Rio Scandi Short Versi T # 5 och 6.

Spöna var inte i min smak, alldeles för toppiga jämfört med min gamla Bringsénare på 10 fot men som är väl tung för enhands. Nej en CTS Affinity Plus på 10,6 fot i klass 5-6 eller 6-7 är nog optimalt för mig. När jag kan kasta lite enhands med en sådan 12`# 5-6 så är säkert ett kortare spö helt underbart.

BG plockade fram två av sina egenhändigt byggda Canespö. Först ut var ett sk myggspö 6,5` # 6. Svårt att finna en passande lina då det som fanns att tillgå var i längsta laget.
Återigen en RIO Versi T i # 5 som löste kastningen med detta lilla spö. Här fick jag tillriktigt fina Speykast med bra längd och fint sträck på tafsen. Helt klart en annorlunda upplevelse att kasta med ett så kort spö.

Sen tejpades 12`# 8 ihop med som BG smart nog har gjort samma topp som på det lilla spöt men som det visade sig var i klenast laget för den #7  linan. Raskt byte till toppen som är byggt till spöt Att kasta med den 12 fotarn är en  upplevelse i sig, svårt att känna vikten i linan men spöt bara levererar underbara kast. Viktmässigt låg vi på 29-33 gram men det märktes inte alls. Kändes som det gick att hänga på ytterligare 10-20g men det hade säkert blivit alldeles för tungt.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar