måndag 27 juli 2015

Spöbrott.

Tråkigt när det händer "sånt" med ett så skönt spö .Bob Meiser Classic 13



En lång dag blev det vid sjön med John och en kille från Lerum vid namn Magnus. Magnus var intresserad av mitt CTS Affinity Skagit 11,3` # 5-6. Han provade alla mina CTS spö med olika Scandi Versi T. 12`# 5-6 DQ blev han väldigt förtjust i men spöt passade nog inte riktigt in på hans aggressiva kaststil. Nej,det som passade bäst och som även förvånade mig var 11,3an Skagit  med en Scandi Short Versi T #6 = 370gr = 24g. Detta funkade jättefint även för enhandskastning. Lite  i underkant på grain fönstret som är 350-550gr = 22,7-35,6.

Det blev ingen affär med spöt och lika glad för det är jag då den linan vi provade hade jag inte testat innan.
John kom som vanligt med sina två Meiser spö en 13`# Highlander Classic  och en 14`# 8. Highlander S som vanligt trevliga spön. Särskilt 13 `Classic passar mig så fint att jag lyckade kasta av spöt....sorry för det,John!!
Men John sa han skulle maila Meiser och beställa en ny mellandel. Lite fundersam blir man hur ett spö kan gå av under kastning om det inte har synliga brottanvisningar.
För min egen del sitter kasten kanonfint och det är  lika kul vid varje träningstillfälle!!
Magnus som var med tyckte som många andra att det är lättare i strömande vatten men efter en stund gick han till det kanonfint.

Ställde en fråga i dag till Mistpool angående Rio Scandi Body.

Är intresserad av en Rio Scandi Body som ni har fått in, men då Rio
>    haft problem med vissa av dessa linor undrar jag om dessa är från
>    en ny tillverkning. Flera av mina fiskevänner har reklamerat sina
>    Body då dessa har gått av väldigt lätt.
>
> Men ingen har fått tillbaka någon linan ännu från Rio.
>
> Så min fråga innan jag köper en är om du har provat den eller har
>    någon annan garanti att den inte går av så som många gjort tidigare.


Som alltid när det gäller Mistpool kom svaret ganska omgående.

Hej,

Vi har provat linor och RIO har också sagt att linor har inga problem. Dragkaft är ca. 25-30 lbs och RIO säger att det är normal
(jag tycker att det är för lite till laksfiske). Alla vår linor är nya (fått från grossisten på 2015), men vet inte om de är bättre än
tidigare och när de har tillverkat. RIO säger att de vill skicka nya linor om kund har problem med fisk (men inte om man testar
dragkraft med hand).

3M/Scientific Anglers har bra linor också.

MVH,

--
Mikko Nikkanen
Mistpool Oy




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar