onsdag 22 juli 2015

Hitta lina


Så var Håkans linproblem löst. Spöt ett Scott 13,6`# 7. Han var inne på en RIO Scandi versi T #8,alltså Bodyn+ 15 fots spetsar. Funkade sådär, då linan blir 11,6 m och Håkan är ganska kort. Samma Body med 10 fots spets var lösningen på hela linproblemet.
Nu satt kasten riktigt fint, han la beställningen på en Rio Scandi Short Versi T hos firman Mistpool som alltmer framstår, att ha den bästa servicen när det gäller internäthandel.
John som också var med i dag kastade med sina 2 Meiserspön en 13`och 14`och jag tyckte det funkade fint. Men han var inte nöjd när dom var med i Mandalsälven för där funkade kasten inte bra för honom.
En joggande norrman kom förbi stannade upp hos oss och kastade lite. Han hade tävlingskastat en del ihop med Syrstadbröderna och det syntes. Fick till långa kast med Johns Meiserspön men mina CTS hade han svårare med. Allti kul att prata med folk som vet vad dom talar om. :)
Själv var det mina 13fotare som fick mest tid idag. Bl.a en intermVersi T # 7+ sjunk 3 spets kastade kanonfint. Mitt CTS Affinity Switch ropar alltmer på en plats längre in i spögarderoben. Norrmanen kastade jättefina överhandskas med spöt men det är inte min grej. Så Bringsén 10`# 8-9 är betydligt skönare för Speykastning. Provade en tyngre lina på Switch spöt nu blev det alldeles för tungt.12 DQ från CTS är betydligt goare att kasta enhands men onödigt långt. Det är bara att vänta på 10,6`DQ från CTS så småningom.

En liten filmsnutt blev det när gubbarna kastar.

https://www.youtube.com/watch?v=124EtT4x7yI



















1 kommentar:

  1. Hej laxbernt,
    Jag har läst på din sida att du kan mycket om CTS spön och skagit så jag undrar om du kan ge mig lite råd?
    Jag har köpt ett CTS Affinity SK 13 fot klass 9 och jag undrar vilken Rio skagit lina du tycker passar till den? på deras hemsida står det att ett 13 fot klass 9 klarar mellan 600-900 grains det låter ju otroligt mycket? Har ett Sage TCX 9140-4 som jag har Rio skagit max 600 och det fungerar bra för mig, så jag blir frågande om CTS spöt orkar med samma och även tyngre skagit linor?
    Han som jag köpte spöt hade dcc Intermediate 36 g + spets och det fungerade för honom bra, men jag började fiska förra sommaren och gick en skagit nybörjar kurs så jag kastar skagit till att börja med.

    Hoppas på lite råd om mina skagit funderingar.
    MVH Benneth Engström
    bennte@bredband.net

    SvaraRadera