onsdag 8 november 2017

Underbar förmiddag.



Hösten kan knappast bli bättre. Med frost i gräset och vindstilla sedan en värmande lågt stående sol.
Tre gubbar var vi i dag + Stefan A som kör sitt pass, med två stavar går han sin runda runt sjön.
Berth-Arne kom och svingade sitt Lpxe 13´och en Rio Scandi Versi T # 8 med 15 fots spets. Han går från klarhet till klarhet. Nu tränar han på 4-5 olika kast som jag har visat honom och han lär sig snabbt.
Janne L kom förbi for att prova lite olika spön. Bla ett B&W Powerligth 13´" 8-10 med 75 fot Carron lina.
Jo det kastar fint men som det kanske framgår av bilden ovan vilket stort utrymme linan fodrar bakom kastaren.
Nej tacka vet jag dom kortare moderna klumparna som vi kör med idag.
Som alltid så även idag hade Janne med ett gammalt spö en 13 fotare # 8-9 av märket Clan.
Ett mycket trevligt spö med den Short Versi T # 9 som hängde på spöt.

Själv testade jag en gammal Hoover/intermediate Body från Guideline som jag kapat till 7m/22g + 3 mSjunk3spets ca 5g= 27g. Funkade fint på min lilla 12` # 5-6 CTS DQ. Även OPST med 12fots  spetsar funkar kanonfint.
Kaitum spöt med Nexcast lina är det en härlig känsla att kasta med. Väntar nu med spänning på mitt nyförvärv en Rio Skagit Max Long 500gr= 32,5g och 8,2m. Den kan säkert bli kanon på 13 fotarna.

Nu hotas det med skitväder dom närmsta dagarna så det blir till att vila armar och spön. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar