onsdag 11 juli 2018

Varmt i vattnet

Berth -Arne laddar med LPXE 13´ # 8/9 och Rio Scandi Short #8


Ett skönt morgonpass blev det för Berth-Arne och mig. Som vanligt blev det djupvadning i det svalkande vattnet.
Själv har jag upptäckt att jag kastar annorlunda när jag står djupt i vattnet.  Berth-Arne kollade skillnaden. Jo betydlig tajtare linbåge i kasten.
Måste bero på att i stället för att lyfta  armarna så drar jag loss linan med lite större kraft än vanligt.
 Så spö toppen befinner sig nära vattenytan och då gäller det att trycka på i framkastet innan linan landar på ytan igen.
Underbart att hitta den tekniken men observera att linan inte får vara för lång. 

Därför blir det så fantastiskt lätt att kasta med OPST Commando som är så kort kanonfint på 12-13 fotarna.
 Berth-Arne har börjat hitta en kaststil som genererar fina linbågar. Tekniken visade jag honom när vinden kom och hur man måste kasta väldigt nära vattenytan.
Nu gäller det bara att sätta den tekniken i ryggmärgen på höger/vänstersidan

Nya tag blir det säkert i morgon innan bad invasionen breder ut sig på stranden.  


  






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar