måndag 20 augusti 2018

Okänt spö för mig men trevligt




Så kom jag äntligen fram till Stensjön efter totalt trafikkaos. Skulle ju prova detta Angler´s Roost 14´# 9-10. En grisig vind snett in från höger gjorde inte fullt rättvisa åt spöt. Spöt är om man kollar främre handtaget tydligen avsett för Speykastning men butten är mer lämpad för Scandistyle.
Hade tyvärr ingen lina som stämde med siffrorna på spöt om det nu skall vara viktigt. Alla spön har ett viktfönster uppåt/neråt. Så jag började med Nextcast SalarFinder 40 7/8 =30g+6g/ 12fots  spets.
Denna linan hanterade spöt jättefint i den besvärliga vinden. Även Rio Scandi Versi T Body Long 7/8 28g+6g/12fots spets hanterade spöt fint. 

Den bästa linan tyckte jag var Rio Skagit max Long 500gr/32,5g+ 6 g 12fots spets. Bästa drivet genom vinden. Sämst av det jag provade var en 8/9 Stealth 15m /38g. Där ser man hur dåligt det är med en lång lina i besvärlig vind. Återigen är klumplinan överlägsen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar