lördag 1 september 2018

Hitta i linljungeln




Åter en fin förmiddag fick Berth-Arne å jag. Han hade 10´ # 6 Guideline LPXI som han provade en hel WF lina på vilket funkade fint till både Spey/ överhandskast. 
Mest överraskad blev han när vi provade OPST Commando 300gr=19,4g+12 fots spets/6. Detta kastade han kanonfint med, så även med en 7a versi T.
Återigen ser vi att siffrorna på spöt står helt klart för linvikt med överhandskastning.
Vid Speykastning belastar vi inte spöna med den linvikten som finns angiven på linan. Hursom blev Berth-Arne positivt överraskad att finna flera alternativ till detta spö som han gillar.

Själv körde jag bara med två av mina favoriter. Daiwa Signatur 12´# 8 och CTS Affinity DQ 12´# 5-6. Testade Daiwan med Nextcast SalarFinder 40 på # 7/8 =30,5g+6g spets= 36,5g. Var i tyngsta laget, bättre passade Rio Scandi Short 7/8=24,4g+6g spets= 30,4g. Helt underbart, men jag ställer mig frågan hur kan två linor med samma betäckning  väga så olika skiljer alltså 6g. Nextcastlina som är ca 0,90cm  längre belastar ju spöt hårdare tillsammans med den högre vikten. 

12´# 5-6 CTS DQ med en Versi T # 7 är ju sagolikt fin för mig att kasta med, Funkar fint även med 6/7. Numera kör jag generellt med 12 fots spetsar runt 6 g vikt










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar