fredag 28 september 2018

Samma men olika+ en filmsnutt


Fin förmiddag blev det vid Stensjön, Berth-Arne kom samtidigt med mig.  Började med att rigga mitt Z-spey Zero 12´ #8-9, nu med en Rio Skagit Max Long 500gr=32,4g/ 8,2m+ 12 fots spets.
Jo det kastade hyfsat men den krökta butten hindrar iallafall mig att utföra alla dom olika kasten jag vill göra. Bla backhands Snap T å Perry Poke. börjar man vrida spöt i handen så känns det konstigt.
Tyvärr så är inte butten utbytbar på detta spöt, annars hade det blivit en rak butt.
Körde lite med Kaitum och samma lina funkar fint, men idag upplevde jag mer tyngden i spöt då handledarna bråkade extra mycket.

Betydligt trevligare var det med Daiwa Signatur 12´# 8 laddad med Rio Skagit Flight 400gr= 25,9 + 12 fots spets 6 g. Bytte denna lina mot motsvarande OPST Commando 400+12 fots spets och nu var det optimalt för mig att kasta  med.

Återigen blir jag förvånad över att två så lika linor kan upplevas så väldigt olika. måste ha med balans/ viktfördelning att göra.
Avslutade dagen med CTS Affinity DQ 13´# 7-8 den spö/linkombinationen, som slår allt som jag tidigare provat. Helt underbar att hittat något som passar mig så fantastiskt fint. Med Rio Scandi Body Long # 8 + 15 fots spets ca 35 g/12,5m gör spöt all jag vill att det skall göra.

                                 En liten filmsnutt från denna fina morgon 








 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar