lördag 13 oktober 2018

Lindoktorn ger tips och provar ett nytt spö.+ lite film



Varmt och skönt men lite stökig vind emellanåt. Provade favoriterna som vanligt, inga konstigheter alls. Så kom Jens L och skulle testa sitt senaste nyförvärv.



Ett av Bob Meisers mästerverk 13,6´# 9 med ett grainfönster på Scandi linor på 550-600 och på Skagit linor 550-900gr. Jens kör med en 10# Versi T =650gr/42,2g. Detta kastade jättefint tyckte vi men framförallt Jens gillade den tyngden på linan. Själv gillade jag bättre Nextcast SalarFinder 40 # 7/8 en lättare lina men 1 m längre.
Där ser vi återigen vad olika vi gillar i linväg. Jag ligger i underkant på fönstret och Jens betydlig över.



Ett litet spö för Öring/ Regnbåge, som Jens hade införskaffat ett OPST kitt på 200 gr =13g När vi testade det senast tyckte vi att linan var för lätt. Men problemet var säker att spetsen bara var 7,5 fot.
Nu provade vi OPST 250gr=16,2g men framförallt en 10 fots spets, nu en MOW Light 7,5/2,5 vilket innebär 7,5flyt och 2,5sjunk T8. Nu kom spöt helt till sin rätt. Obs jag snackar bara Speykast vid överhands kast är det andra kriterier som gäller. 

Här ser ni vad jag använder i stället för fluga eller garntuss när jag tränings kastar.




                                    En liten film från dagens övningar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar