fredag 26 oktober 2018

Tankar om linklass.

Två linor i #7 men olika vikt




Sitter här denna gråmulna/regniga morgon och funderar på detta med linors klass/vikt. Spolade just på min Skagit Max Long 8,2m # 7= 500gr=32,5g. Kollade på Rios tabell på en Scandi Body #7 7,0m= 325gr=22,7g. Skagit bodyn är visserligen 1,2m längre men en vanlig Skagit Max #7 är 7 m och ligger på 500 gr=32,5g.

Skulle jag köpa en Rio Scandi Body på 500gr=32,5 så är det #10. Det stämmer inte heller med AFFTA= American Fly Fishing Trade Association som får det till # 10. Klumplinor i deras tabell är 30-50 fot. Går man sedan på AFTM så är ju det  för mig fullkomligt tokigt enligt den tabellen är 500 gr=32,5 #14. Snacka om förvirring i alla dessa system.
Siffrorna som står på våra spön gör det inte så mycket lättare. Ett av mina spön har siffrorna 8/9 med viktangivelse 26-28g?????  Vilka siffror gäller  för just det spöt. Jo vikten är nog det som kommer närmast för att kunna kasta skapligt med just det spöt. Men 26-28g är enligt AFTM # 12-13.

Så mitt råd till er som tänker skaffa ny lina. Försök att få prova en likadan om det finns möjlighet.  Tänk lika mycket på längden som på vikten.

Finns det någon därute som läser min blogg och har en bra förklaring på detta sammelsurium av siffror på linor/spön vore jag tacksam att få veta fakta. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar