onsdag 10 april 2019

Linbluff.


En sväng till sjön i den svinkalla vinden som inte  kom från det hållet jag hade tänkt. Hur som fick jag gjort några släng med tre spön och lite olika linor.

Hade gjort i ordning två Skagit linor för att prova. Känner mig alltmer blåst på alla dessa linor!! Varför det? Jo,på dessa två identiska linor skiljer det 1,6 g. Återigen påstår jag att ingen kan känna skillnad på så liten viktskillnad.

Frågade kast oraklet Thomas Berggren på sportfiskemässan och fick ett väldigt uttömmande och bra svar. Han kan känna skillnaden om det gäller överhands kastning och då upp till klass 3-4. Märk väl då måste han kasta med ett spö i varje hand samtidigt.
Då blir min fråga,varför gör man linor med 1,6g viktskillnad då ingen kan känna den. Är det bara för att få sälja mer? Tydligen för jag själv har ju oxå gått på den bluffen och köpt många linor med en viktskillnad runt 1,3-1,6 g.
Att det skulle så lång tid att komma på detta försäljningstrick men tillverkarna av linor jublar naturligtvis.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar