måndag 1 april 2019

Finns allround spöt???


En solig men blåsig förmiddag blev det vid sjön. Planerna på fiske efter havsöring skrinlades då det blåste ostan vind vilket innebär lågvatten här på västkusten. Alltså inte bra när det gäller fisket.
En sväng till Stensjön blev det i stället, provade återigen flera av 12 fots  spöna med olika linor. Först ut Loop Cross S1 12´# 7 med OPST 450gr=29,2g + 3,6m T 8 spets 9,1m ingen höjdare alls, samma lina på Graham Grilse 11,3´# 8-9 sitter klockrent. Loop spöt tyckte bättre om Rio Skagit Max Game Changer 425gr = 27,5g med 12 fots sjunk 4/5 = 10,6m Även en Rio Scandi Short 7/8 passar kanon på spöt.
Kontentan av denna lilla test är enligt mig att alla spön inte passar för alla linor.

Min referens är CTS Affinity DQ 13´# 7-8. Klarar allt som jag kan kasta med,från skagitlinor runt 6-8m till korta Speylinor på 14-16m.
Provade även Daiwa Signatur 12´# 8 ett spö som jag tycker fixar det mesta som hängs på.
Förstår alltmer vad spöts aktion betyder för att passa olika linor. Min Z-Zpey 12´# 8 är inget spö för ex Skagitlinor.
Jämförde återigen Hardy Rocket Head 7/8 +12 fots Hardy spets = 31g. Rio Scandi Short Versi T 7/8 + 12 fots Hardy spets = 30,4g. Att två likvärdiga linor kan vara så olika är för mig lite av ett mysterium. Måste bero på viktfördelningen i linorna.
I den tilltagande vinden fick jag ett ypperligt tillfälle att träna kastning i motvind. Fungerade fantastiskt fint när man anmanar det som den gamla seglaren Janne L har lärt mig att det blåser minst närmast vattenytan. Alltså gäller det att hålla kasten så nära ytan det bara går.Fantastiskt att få skapligt sträck på tafsen i den motvinden.

                              En liten filmsnutt blev det även i dag.

   
 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar