tisdag 2 april 2019

Lurad av vindprognosen.

Här laddas det

I dag blåste vinden nästan mig på ett kastpass...hahaha!! Var precis på väg att handla med min goa hustru då Abbas,en av mina nya kast adepter ringer från Rådasjön och säger att det är skapligt lä.
Hustrun tog en bil vi lånat av en granne och vips kunde jag ta en sväng till sjön. Kaffe fanns det redan på termosen.
Jo,där står redan eleven som jag hjälper och svingar sin 13,6 G Loomis GLX Stinger #9-10 laddad med en 600gr =38,9g Rio Skagit Max GameChanger. Ett i mitt tycke ganska tung lina för att göra olika typer av kast.
Men med rena s.k Skagitkast ,typ Snap T/ Perry Poke kastade det som en hästspark.
Nu gäller det för eleven att vara ihärdig så att kasten sätter sig i ryggmärgen. Precis som det gjort hos Berth-Arne som varit med några år nu. Han hanterar många olika kast men ännu finns det mer att träna på.


Detta lilla spö laddade vi med en 300gr= 19,4g + MOW spets som passade alldeles utmärkt. Själv körde jag med Loop Cross S1 med Rio GameChanger.Nu laddad med en 3/4 Hardy spets. Lite för mycket sjunkgrad för att det skulle kännas trevligt. Nej,det får allt till ett spö som har en styvare topp och som böjer sig mer ner mot butten s.k Skagit spö.
Toppspöt som jag tror kommer mycket till användning just när det gäller Skagit linor är 11,3´ 8-9 Graham Grilse. Annars blir det säker Cross S 1 då med en Rio Scandi Short Versi T # 7/8 som jag tycker passar spöt och mig jättefint 


  


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar