måndag 18 november 2019

Allt måste passa


Ett spö jag fortfarande är lite nyfiken på. Är om det går att hitta en lina som jag tycker passar på denna 12`# 8-9 26-28g. Är det Tomten som har satt dit siffrorna på spöt? 8-9 enligt AFTM är 8/13,6g och 9 är 15,6 stackars nybörjaren som skall skaffa ett spö. Total förvirring.
Spöt känns trevligt med den #8 Rio Body long med en 12 fots spets, jag hängde på. Hela vikten på linan är 28g+6 g spets= 34g vilket passade mig kanon fint. Smolket i bägaren är inte så mycket den krökta butten utan hur har man tänkt med det väldigt smala handtaget.
Kan jag bara hitta något bra sätt att få upp dimensionen på handtaget så kan det bli ett trevligt spö.

Provade även några andra spön och frapperades av hur mina skjutlinor håller sig så mjuka och smidiga. Ja det kanske inte är så vanligt att vårda skjutlinan. Den är nog lite bortglömd i bland.


Mjuk å fin i det förhållandevis kalla vattnet i dag. Hur sköter jag  jag då mina skjutlinor? Eftersom jag hatar linor som ser ut som gamla telefonsladdar lägger jag dom bara i en skål med varmvatten med jämna mellan rum. Framförallt dagen före dom skall användas.



Sist men inte mins så provade jag ett spö som alltmer seglar upp som favorit bland dom lättare spöna. Sameos Opal Switch 11´# 6 med senaste linan från Kina. En 20 fots Skagit lina = 6,1m 300gr=19,4
                             Vilken underbar kombination jag har hittat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar