söndag 24 november 2019

Lika bra som jag trodde.


Så var den nya skagitlinan från Kina provad. 17fot/5,18m/ 250gr/16,2g. Vikt och längd överensstämmer i det närmaste helt enligt specifikationen. Längden är något i överkant 5,29m och vikten 16,7g. Helt perfekt enligt mig. Men som på så många linor, men med priser som ligger 3 gånger över denna linan, byter jag ut öglorna som jag tycker är i grövsta laget.

Hur kastar den då? Jo väl så bra som vilken lina som helst i det högre prissegmentet.
Testade på två CTS Affinity DQ 10 och 11 fot #2-3. Eftersom linan är förhållandevis kort 5,2m+3m spets= 8,2m så passade den bäst på 10 fotarn. Jag eftersträvar att vara så nära i linlängd i m som spöt är i fot.
I detta fallet 8,2m + ca 1m överhäng blev klockrent på spöt.

Kul att se hur det går att tillverka en lina som håller längd/vikt, vilket dom stora drakarna i linbranschen har så fruktansvärt svårt att göra.
Har själv linor som skall vara 7m  men inte är i närheten av den specifikationen.
Som jag sagt så många gånger förr betyder längden på linan mer än några gram upp/ner.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar