torsdag 14 november 2019

Klumplina till skjutlina


Då jag bara använder klumplinor i mitt fiskande har jag funderat en del på hur man bäst kan skarva klumpen till dom nylon skjutlinor jag använder. Detta gäller mitt lätta fiske där jag vill kunna fiska linan hela vägen in.
Skarven är permanent kopplad till klumpen med ca 20m skjutlina vilket räcker för mig mer än väl.
För det tyngre fisket typ lax kör jag med ögla till ögla då det är sällan man behöver dra in klumpen genom öglorna. Smidigare om man vill byta klumpen till en annan densitet

Jag har provat många olika sätt för att få en smidig övergång mellan dom olika linorna. Och tror mig ha hittat ett bra sätt att skarva nylon lina till klumpen.
Först sätta fast en bit 50lbs Gudebrod flätlina på klumpen sedan göra 2 små knutar på nylonlinan och trä in i andra ändan av flätan Därefter linda lite med spösilke i ändarna. Till sist försegla med ett tunt lager UV lim.
Jag har gjort dragprov och kan inte få isär denna skarv så det får bli mitt sätt i fortsättningen om jag vill göra permanenta skarvar på mina klumpar.
Skulle jag behöva använda just den rullen linan ligger på så byter jag klump+ skjutlina.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar