fredag 1 november 2019

Långa spön.


Har nu fiskat ganska mycket efter regnbåge från båt sista tiden och har upptäckt alltmer hur bra det är med betydligt längre spö i lätta klasser. Provade i går detta spöt som var riktigt trevligt att kasta med.


Men det passade inte riktigt mig för att sitta i båten. Spöt är gjort som ett riktigt tvåhandspö. Då passar mina s.k Switch på 11 fot i klass 3-6 kanonfint att sitta i båten och kasta.
Allt hänger ju på hur högt spötoppen är från vattenytan.Så ett längre, lättare spö är betydligt trevligare att kasta med tycker jag. Men obs! Jag kastar inte enhands för då blir ett 11-12 fots spö stor belastning på hand/ arm.
Mina 2 spön jag brukar använda till regnbågsfisket är Sameos Opal Switch 11´# 6 som har seglat upp som en favorit, men inte till alla linor. 11 fotaren från CTS # 2-3 har större lyftkraft ner mot butten, det hjälper mig att få upp sjunk/ intermediate linor betydlig lättare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar