tisdag 27 maj 2014

Ett besök vid ån

Solen mitt i ansiktet gjorde kastandet svårt.

En fin kväll vid Ån fick fiskebroder Berny och jag. Bra vattenföring och flera klubbmedlemmar som ville testa på om det fanns någon fisk hemma.Nu blev det tillfälle att prova det jag tränat på under hela vintern.
Började med CTS 12,6´#7/8+Rio Skagit 475g +en interm/sjunk1 spets.Detta funkade riktigt fint. Jag fick på en fisk,troligen en öring som steg av efter en kort stund.
Testade sedan 11,3´#5/6 och Rio Skagit 350gr + flytspets men detta var i tyngsta laget då det blev en ganska djup vadning. Bytte till en lättare Skagitlina en Rio Max Short.
 Nu gick det betydligt lättare att kasta men det känns fint att kunna använda två händer när det behövs. Den förhållandevis hårda strömmen gör att jag inte behöver så tunga Skagitlinor. Inga stora flugor använder jag heller. Varför då envisas med att använda Skagitlina? Jo,för den ger mig mycket större frihet att lägga kasten i olika vinklar.

Hur gick det för min fiskebroder Berny? Han var tillbaka till gamla synder och fiskade med sitt älskade Highlander 12,5´. Nu hade han tur som fick låna min vadarstav eftersom hans låg kvar hemma. Vi gamla gubbar behöver all hjälp vi kan få när vi sakta vadar oss nedströmms.
Jag hade börjat packa ihop då Berny gick sista vändan och i första kastet ropar han om fast fisk. Han är helt övertygad om lax men efter en kort stund visar sig en liten väldigt vacker öring som fick friheten åter.
En underbar kväll fick vi vid ån och fick känna på fisk.



















2 kommentarer:

  1. Varför tvåhands i den lilla ån?

    SvaraRadera
  2. Det beror på svaga armar och i går ganska djup vadning vid lite lägre vatten blir det allt enhandsstangen.

    SvaraRadera