lördag 17 maj 2014

Försommarmorgon

Från dagens övningar


Samma gamla strävsamma gubbar kom till sjön denna underbara försommarmorgon.
BG provade återigen sitt CTS 13,6´#7/8 och sitt egenhändigt byggda 12´# 8 canespö.
Allt funkade som vanligt till belåtenhet men överraskningarnas tid är inte förbi. 500Gr Rio Skagit har BG använt på 13,6 an men det har inte varit till full belåtenhet.
Jag föreslog att han skulle prova min 650gr Rio Skagit men han var nog lite skeptisk om spöt skulle orka.
Men från ord till handling är inte steget långt när det gäller att prova linor. Så vad hände? Jo det blev ett helt annat spö och vi stod ganska frågande hur mycket skagitvikt man kan lasta på. Men alla spön har ett grainfönster som spöt kan arbeta inom och dessa 650gr ligger helt klar inom fönstret.

John kom som vanligt med sina Mieser spö och 15´i MKS serien är som jag sagt tidigare ett helt otroligt spö.Har en inneboende kraft som jag inte har känt hos något annat spö.
Själv körde jag med  mina betydligt kortare spö från 11,3- 13` Detta känns för mig skönare än dessa långa spön.

En liten filmsnutt på John med min nya kamera blev det också. ..provade att filma i slowmotion.
https://www.youtube.com/watch?v=c72lhkj_Ppw&list=UUrnu42iLGGodbHbGI4RauVw













2 kommentarer: