söndag 25 maj 2014

Switchspö

Dagens test av dessa spön

På morgonen pass ägnades mesta tiden åt att utvärdera mina sk Switchspö. Återigen en påhittad grej för att få sälja lite längre enhandspö med längre handtag och en liten butt.
Nå,väl. Hur matchar då mina spö varandra och med samma lina? Bringséns 10´#7/9 Long-Cast är det tyngsta och äldsta av spöna. Jag tycker det hanterar linorna fint som enhands men lite besvärligare när jag använder två händer.

CTS Affinity Switch 10,6´#8  betydligt lättare och kasta med Skagitlinan är inga problem.Varken med en eller två händer.

Min favorit blir CTS 11,3´# 5/6 som heter Skagit men oavsett vad det står på spöt så använder jag det som både enhands/ två hands. Detta spöt är för mig en fröjd att kasta med. Kanske lite för tungt att gå en hel dag och enhandskasta med...så då är det ju helt perfekt att kunna använda två händer.

Fick en liten fundering hur lintillverkarna definierar en Switch lina. Åter ett försäljnings trick?
En gubbe som var med mig en gång och kastade hade gått på tricket och köpt ett sk Switchspö med tillhörande lina.Om jag inte minns fel var det ett Loop koncept. Jag kunde då inte se att den var annorlunda mot vilket annat spö/lina som helst.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar