onsdag 14 maj 2014

Helikopter

Vilken lina skall jag välja?


En ganska ovanlig förmiddag blev det i dag. Själv var jag vid sjön vid 07:30 och Per-Erik kom strax efter.Han ville finslipa sin kastning inför sitt kommande fiske i River Spey. Som vanligt har han med flera jättesköna spö som han vill testa. Bl.a ett Winston 15´´#8/9 design Derek Brown. Ett mycket trevligt spö med en 9/10 Ballistic lina.

En 14,6 CTS #9/10 byggt av Pär Palm och design Malcolm Newbould var även det ett mycket trevligt spö. John S kom med sitt 15´Meiser Skagit och linan RIO Skagit Max på 750gr...kändes inte så bra.Däremot min gamla Rio på 650gr kastade betydlig bättre.
Kan bero på att den gamla är 60 cm längre.
BG provade sitt CTS 13,6´#7/8 och det kastar ju jätte fint.

Det kom en kille och frågade om han fick filma med sin lilla helikopter när jag kastade. Killen heter Thomas Erdegard och har firman Onsalagruppen. Han är själv flugfiskare och ville gärna testa hur det blir att se flugkasten ovanifrån. Det ska bli jätteroligt att så småningom få se sig själv från det perspektivet när jag svingar flugspö.
 Filmen lägger jag ut på bloggen så fort den är färdig. 












2 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Du skriver att John S kom med sitt 15´Meiser Skagit spö.
    Min fråga är vilken typ av RB meiser spö är detta?
    Är det ett MKS eller Highlander Classic eller Highlander S series?
    Är själv ägare till ett 16 fot klass 8 Highlander S Series och har lite fundering på skagit lina till den, men den är kanske i längsta laget, eller?


    Mvh
    Tomas Stålnacke Kiruna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tomas.

      Johns spö är ett MKS 9/10/11. Problemet med dom långa spöna är att Skagitlinorna är i kortaste laget. John har en 16 fotare i Higlanderserien och det är ett trevligt spö men jag tycker att det är i längsta laget för Skagit.

      Radera