måndag 12 oktober 2015

En pärla

Magnus laddar med sitt Kaitum 13`


Magnus från Lerum ringde vid 9 tiden och hörde sig för om kastning.Så av en tänkt vilodag så blev det några timmar vid sjön ändå. Magnus vill ju ha lite råd å tips och jag delar villigt med mig av det jag kan till folk som är villiga att lära å utvecklas.

Spöt han testade är Guideline LeCie 13,6`# 8/9 med en Rio AFS klump 11,5m/31 g.
Magnus kastar fint men med väldigt mycket kraft med detta spö. Jodå,  jag fick allt iväg linan också men spöt är inte alls i min smak alldeles för toppigt.

Då tar han fram ett gammalt spö inköpt hos Bergqvist för ca 22 år sedan. En 13`# 9/10
Bara med namnet Kaitum. Han lät mig gunga på spöt och frågade om det överhuvudtaget gick att kasta med det. Här kände jag direkt att detta var något alldeles särskilt. På med en Rio Scandi Short Versi T #9 och det var som jag misstänkte helt underbart att kasta med. Magnus blev jätteförvånad att spöt kastade så fantastiskt fint och som jag påpekade när han lugnat ner tempot så blev kasten kanonfina.
Ny lina på spöt.Nu en # 8 Scandi Short Versit T och detta blev ändå skönare fast det skulle passat bättre med en Versi T alltså 11,5 m och samma vikt. AFS linan blev testad även den satt som en smäck.
Nu visade det sig att Magnus bror har ett identiskt spö till salu och med lite flyt så kommer det in till min samling.



Av ca. 80 olika spön jag provat genom åren är nog detta som gett mig den skönaste kastkänslan.
Är det någon som läser min blogg som möjligtvis vet var klingan kommer  i från... med tanke på den djupa aktionen så bör klingan vara gjord i England.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar