onsdag 28 oktober 2015

Hittade rätt lina

Billy svingar CTS Affinity DQ 13´# 7/8

Dags igen för att hjälpa en fiskevän och hitta en lina till ett nyförvärvat spö. Denna gången var det Billy T som ville ha ett råd om lina till sitt LOOP Evotec 12,6´# 6.
Som brukligt är för mig så säger inte siffran på spöt särskilt mycket när det gäller linvikt.
Nej,på med en Rio Scandi Short Versi T # 7 = 27,6g i ställer för # 6 =24 g. Jag tyckte det kastade fint men det var ju inte mitt spö men Billy tyckte också det var bra. Bytte till en 7/8 Body med en 7a spets= 28,6g det gillade Billy betydligt bättre så då var hans linproblem löst.
Själv provade jag mest mina kortare spö 11,3- 12`och struntade i vad det står för klass på spöna. Testade 3 olika vikter på linorna och alla funkar kanonfint. Spöna visar upp olika egenskaper bar man håller sig inom det s.k viktfönstret.

En liten filmsnutt blev det när Billy kastar med CTS Affinity DQ 13´# 7/8
https://www.youtube.com/watch?v=yNiSNiZzwlI&feature=youtu.be











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar