fredag 2 oktober 2015

Spöprovning


Dagen bjöd på en hård byig vind från SV men vi fick skapligt lä vid Rådasjöns norra sida. John hade redan kommit när jag anlände lite sent för ovanlighetens skull. Det berodde på att jag avtalat med Säveå veteranen Anders Jonasson. Han ville prova mina CTS spön för att få en jämförelse till sina favorit spön som är Bringsén särskilt 13 fotarn som han är på jakt efter.
Jodå,han gillade CTS spöna men Bringséns passade nog honom bättre. Anders ställde en del frågor om detta med Skagit så jag fick tillfälle att visa honom dom olika kasten bl.a Perry Poke å SnapT. Anders fattade direkt att detta var användbart i praktiskt fiske så han ville gärna testa lite. Frågorna var många bl.a om det gick att använda alla typer av spön/ linor. Ja,dessa kasten går att utföra med alla typer av spön men eftersom det är långsamma kaströrelse så är nog spön som böjer sig ner mot butten lite lättare att få till kasten.
Sedan skall linan inte vara för lång men en vanlig klumplina som är anpassad till spöt fungerar alldeles utmärkt. Det jag körde med i dag var CTS Affinity Skagit 12,6` # 7/8 och Rio Scandi Versi T # 9 = 540 gr = 35,1 g. Helt underbart att kasta med.








 



 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar