lördag 10 oktober 2015

Vindstilla



Sjön låg som en spegel när jag började min kastträning i dag. Återigen la jag ut min boj för att få en test på hur långt kasten går. Placerade mig 30 m från bojen och försökte nå fram men det var fan så svårt.
Började med B&W 13´ Parabolic och en Ballistic # 8/9 50 fot = 15,,2 m men funkade dåligt. Bytte till en 500 gr Skagit satt sådär, nej en 455 gr Rio Scandi Short var det som kom närmast bojen.
Det som återigen var bäst är CTS 13´#7/8 med en # 8 Rio Scandi Short Versi T då kom jag riktigt nära min markerings boj.

På enhandsidan fick jag flytta mig fram till 24-25m för att nå bojen och det gick bäst med en Rio Scandi Short Versi T # 6 med både mitt Bringsén 10`# 7-9 och CTS 12`# 5-6. Lite kul är det när jag kastar åt ett annat håll än där bojen ligger tycker jag att det går riktigt långt men det är ju samma längd på skjutlinan.

Så när det inte finns referenspunkter är det svårt att bedöma avstånd.
Men för min del är träningen inte för att kasta långt utan mer för att kunna hantera flugspöt i många olika situationer som kan uppstå vid fiskevattnet.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar