måndag 30 maj 2016

Nytt spömatrial



En timma blev det vid sjön innan badgästerna kom å´ då är det inte särskilt kul att stå och kasta. Jämförde två ganska lika spö och upptäckte vilken stor skillnad det var. Först CTS 12`#5-6 som kastar underbart med Rio Scandi Short Versi T # 7/8 body+7a spets = 29,3g. Nr 2 ett R B Meiser 11,3` # 5-6-7 och en Scandi Short # 7 med en 6a spets = 26,9g Denna kombon kändes onödigt tung fast det står 5-6-7 på spöt.
Där ser man skillnad på vem som håller i spöt. Alla är vi olika som kastare. Meiser har ett fönster på 25,9-29,2  och jag låg med rätt vikt ändå upplever jag det som linan är lite för tung. 6an på 24g passar betydligt bättre för mig.

Fick ett tips av fiskebroder Christian att kolla på ett nytt spö som kommer.Tydligen byggt av det nya supermatrialet Grafen. Titta på Scott Mackenzies hemsida så ser ni det nya spöt.

https://www.mackenzieflyfishing.com/

Vad skall nu alla spöfabrikanter hitta på... för dom måste nog säkert följa med när tåget går.
Frågan jag ställer mig vad det tillför. Lättare = kastar längre eller vad?
Vikten på dagens spö är ju inget som besvärar oss fiskar och vikten på linan bestämmer ju hur långt vi kastar. Är det återigen bara marknadsföring för att få oss att köpa nytt?














  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar