onsdag 4 maj 2016

Soligt men svalt



Av en varm solig dag blev det inte som jag tänkt. Hustrun var med för att sola lite men det kom en kylig vind från NV. Efter en liten stund var det för kallt tyckte hon och tog bilen hem.
John var redan på väg så han  körde hem mig sedan istället. Lite kastning blev det i iallafall och solen värmde alltmer. Började med CTS 10,6`# 5-6 + SA Skagit Extream 280gr= 18,1g+intermediate spets #5 =3,6g. Stämde fint men lite tung för min Artros-drabbade hand att hantera. Samma koncept på CTS 12`# 5-6 kändes däremot kanon fint.
Versi T i # 6/7 och # 7 + sjunk 3 spetsar är jättefint att kasta på 12an. 13 fotarn fick jag luftat med som vanligt en # 8 Versit T och det kan ju inte bli bättre.

John provade sitt ECHO glasfiber 12,4`# 6 med Scandi Versi T 485gr=31,4 kastade bra men för tungt för mig. Provade en 7/8 i stället som i mitt tycke kändes bra mycket bättre. Jag tror dock att en #7a är helt optimalt men spöt har ett viktfönster mellan 25-31g och en 7a ligger på 27,6g.

Ett underbart spö att kasta med men har lite för hög egenvikt. Johns G Loomi Slate 13`# 910  med en 540gr=35 kastade hur långt som helst men utan någon särskild känsla.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar