måndag 23 maj 2016

Vilken klass står på spöt?

CTS 12´# 5-6 numera med 7/8 Rio 28,6g


En liten sväng blev det till sjön mest för att få ett spö som ägaren ville ha ett nytt rullfäste/ butt på. En gammal goding vid namn G Loomis IMX 11`# 8-9. ägaren ville även få ett tips på en Rio Scandi Short Versi T.
En # 8a tyckte jag satt fint men även en 7/8 funkade med.
Själv hade jag under gårdagen funderingar på linval till mina små lätta spö. Nu bortser jag helt från vad det står på spöt för det är ju rena påhitt jämfört med ett väl avvägt viktfönster.
På min 12´och 10´står det # 5-6 vilket jag har svårt att förstå. 12:an provade jag i dag,en 7/8 Rio Scandi Short och nu snackar vi 28,6g. Jämför det med AFTM standard där en 5a = 9,07 och en 6a = 10,4 Jag fattar nada...varför det står en siffra överhuvudtaget på våra spön? Den lilla 10,6an kastar jag numera med en # 7 =27,6g.
Om nu siffran på spöt skall vara en vägledning så borde man också tala om vilken typ av kast spöt/ linan skall passa till.
Min lilla 10´ står det # 2-3 vilket motsvarar 5,18-6,48g...det är ju nästa vad skjutlinan väger. Viktfönstret anger CTS till 13,0-22,7 g viket motsvarar # 8-11 i AFTM standard.
Spöt jobbar jättefint inom viktfönstret lite beroende på om jag speykastar eller överhandskastar.
Eftersom det är så svårt att få provkasta ett spö så är det lite att köpa grisen i säcken och chansa.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar